Protecția consumatorilor: Atenție la produsele ”Nr. 1”

Protecția consumatorilor: Atenție la produsele ”Nr. 1”
18 februarie 2016 Printează articolul

Comisarii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) au verificat, în perioada 11- 15 ianuarie, produsele pe a căror etichetă erau menționate inscripții precum ”Nr. 1 în România”, ”Nr. 1 în preferințele românilor”, ”Nr. 1 în România după volumul vânzărilor” etc.

Publicitatea de pe produsele cumpărate

Din punct de vedere al legislației pentru protecția consumatorilor, astfel de afirmații, neînsoțite de studii care să le confirme, sunt de natură a induce în eroare consumatorii, care, altfel, ar fi achiziționat alte produse în afara celor declarate ”Numărul 1” după criterii numai de producători știute.
Comisarii au verificat peste 200 de agenți economici, dintre care la mai mult de 60% s-au depistat abateri de la prevederile legale, amenzile aplicate ajungând la un cuantum de 423.000 de lei.
În urma controlului s-au depistat pungi de făină de 1 kg sau 2 kg, pe ale căror ambalaje era prezentată mențiunea “Făina nr.1 din România”, afirmație care nu era susținută de studii în acest sens. Un alt produs a fost iaurtul natural cu 3% grăsime, care avea inscripționată pe ambalaj informația “Nr.1 în lapte – sursa Nielsen- în România” și “Potrivit A.C Nielsen, …. este cel mai vândut lapte ca volum, în Romania, ian-sept 2015”. În urma verificărilor efectuate de comisari, studiul Nielsen clasează marca respectivă pe locul 1 în România în lapte, iar iaurtul este un produs lactat acidofil, deci studiul citat nu se referea la acest produs. În plus, perioada la care se făcea referire (ianuarie – septembrie 2015) nu mai este de actualitate.

Practici comerciale incorecte

De asemenea, produsul Salam Săsesc de 300 de grame prezenta pe ambalaj sintagma “Nr.1 din 2002 în preferințele românilor”. La solicitarea justificării utilizării acestei sintagme, producătorul a transmis ANPC o adresă prin care se preciza că mesajul a fost elaborat în urma studiilor de piață realizate și că expresia respectivă “nu este de natură să inducă în eroare consumatorii, nefiind altceva decât indicarea poziției ocupate de marcă într-un top al notorietății mărcilor și de produsul în sine (Salam Săsesc), în topul vânzărilor.” Producătorul a mai adus în discuție marca și notorietatea acesteia, premiile obținute de brand în perioada 2009-2014 și rezultatele unor studii care arată că produsele sunt folosite de 21% dintre consumatorii de produse din carne.
”Toate aceste justificări, deși pot fi reale, în general, nu au relevanță pentru produsul Salam Săsesc, ba, mai mult, intră în conflict cu afirmațiile altor producători despre Salamul cu șuncă țărănesc. Despre Salamul Săsesc, firma prezintă rezultatele studiului Nielsen din iulie 2015, din care reiese că produsul deține primul loc în topul vânzărilor de produse din categoria produse din carne fiert afumate. Totuși, aceasta nu se regăsește pe etichetă.
salam
În concluzie, nu s-a demonstrat veridicitatea informației incluse pe eticheta Salamului Săsesc, putându-se considera că sunt întrunite condițiile unei practici comerciale incorecte față de consumatori, aceștia fiind influențați în alegerea lor prin informațiile furnizate pe etichetă în mod eronat”, atrag atenția reprezentanții ANPC.

  Categorie:
adaugă comentariu

0 comentarii

Nu există comentarii !

Adaugă comentariu