Sondaj. Ce cred părinţii şi elevii despre temele pentru acasă

Sondaj. Ce cred părinţii şi elevii despre temele pentru acasă
13 decembrie 2017 Printează articolul

Potrivit unui sondaj online, părinţii şi elevii au o părere foarte clară privind temele pentru acasă, pentru aceştia temele pentru acasă fiind doar o corvoadă inutilă pentru elevi. Aproape 80% dintre aceştia le consideră multe şi obositoare. Părinţii elevilor îşi susţin copiii, şi în cazul acestora procentele fiind foarte mari când vine vorba de aprecierea temelor, susţinând că din cauza lor şcolarii nu mai au timp liber.

Profesorii, în schimb, au păreri împărţite. Unii consederă că e nevoie de o reglementare legislativă care să prevadă un cadru optim pentru elaborarea temelor pentru acasă. Alţii merg pe ideea că fiecare profesor în parte trebuie să dea teme elevilor în funcţie de nivelul de pregătire la care se află clasa.

Slab interes din partea cadrelor didactice

Aceste rezultate fac parte din chestionarul online desfăşurat între 7 şi 20 noiembrie, la care au răspuns peste 70.000 de elevi, părinţi şi profesori. Cei mai mulţi respondenţi au fost elevii, mai mult de 32.000, în timp ce numărul părinţilor a fost mai scăzut, puţin peste 27.000 de opinii din partea acestora. Profesorii, în schimb, au fost mai puţin interesaţi de subiect, 10.783 răspunând la întrebările din chestionar.

Ministerului Educaţiei Naţionale şi Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei au dorit, în esenţă, să vadă opinia tuturor actorilor din sistemul educativ despre temele pentru acasă. Astfel încât, în viitor, să se ia o serie de decizii referitoare la forma şi fondul acestora.

Ce susţin elevii şi părinţii

Vă prezentăm în continuare opiniile elevilor şi ale părinţilor, sintetizate prin comunicatul de presă al ministerului de resort.

„Conform raportului, 75-80% dintre elevii şi părinţii care au completat chestionarele consideră că temele sunt adesea prea obositoare şi prea multe, şi că acestea consumă o mare parte din timpul liber. Un alt efect negativ face referire la faptul că temele pentru acasă conduc la nelinişte, îngrijorare sau stres. Această afirmaţie este susţinută cu prioritate de către părinţi (70,7%) şi de către elevi (67,8%), în ponderi mai ample la liceu şi la gimnaziu, unde şi complexitatea temelor este mai mare. În acelaşi timp, aproape 80% dintre părinţi afirmă că elevii au nevoie de sprijin în rezolvarea temelor”, se arată în comunicatul de presă al Ministerului Educaţiei Naţionale.

Ce spun profesorii

Iată în continuare opiniile rezultate în urma consultării profesorilor. Faptul că părerile sunt egal împărţite, unii cerând o reglementare a domeniului, alţii mergând pe ideea ca fiecare dascăl să conceapă temele după propria opţiune, arată că problemele sunt departe de a fi rezolvate.

„În privinţa adoptării unui act normativ care să reglementeze rolul temelor pentru acasă şi timpul necesar efectuării acestora, opiniile cadrelor didactice sunt polarizate: o parte consideră că temele pentru acasă trebuie să beneficieze de o reglementare juridică pentru o raportare la un cadru comun, evitându-se astfel excesele legate de volumul temelor, gradul de dificultate, timpul necesar efectuării acestora etc. La polul opus se situează opinia potrivit căreia această chestiune trebuie să fie şi poate fi gestionată de către profesionişti (cadrele didactice), în funcţie de particularităţile fiecărei clase, reglementarea acestei problematici fiind văzută drept o constrângere a libertăţii de acţiune a profesorilor”, iată prezentarea succintă a opiniei cadrelor didactice.

Minima reglementare

Trebuie spus că o minimă reglementare în domeniu există. E vorba de un Ordin din 2016 al Ministerului Educaţiei în care se arată că temele pentru acasă nu trebuie să aibă o durată de rezolvare mai mare de două ore. Adunând şi timpul petrecut la şcoală, rezultă că elevii nu trebuie să înveţe mai mult de opt ore pe zi. Prin acelaşi ordin a fost stabilit şi ce categorii de elevi nu primesc teme pentru acasă, în anumite intervale.

„Timpul necesar realizării temelor pentru acasă pentru un elev este de cel mult două ore însumând toate disciplinele, în aşa fel încât media zilnică a pregătirii elevului, în clasă şi în afara ei, să se încadreze în 5-8 ore zilnic. La clasa pregătitoare nu se vor da teme pentru acasă. (…) În perioada vacanţelor, de regulă, nu se vor da teme pentru acasă elevilor din învăţământul primar şi gimnazial”, se arăta în Ordinul semnat de Mircea Dumitru, ministru al Educaţiei la acea vreme.

 

  Categorie:
adaugă comentariu

0 comentarii

Nu există comentarii !

Adaugă comentariu