Şcoala românească, în schimbare. Alt mod de predare a lecţiilor

Şcoala românească, în schimbare. Alt mod de predare a lecţiilor
21 septembrie 2017 Printează articolul

Şcoala românească va intra în schimbare. Concret, se schimbă modul de predare a lecţiilor în învăţământul nostru primar şi gimnazial. Mai multă practică, mai puţină teorie. Lecţiile vor fi adaptate la cerinţele elevilor. Dar pentru această transformare va fi nevoie ca educatorii şi profesorii să treacă, ei înşişi, prin transformare, adică prin cursuri de formare profesională.

Aflăm deci că 55.000 de cadre didactice din învăţământul primar şi gimnazial din întreaga ţară vor trece în următorii patru ani prin cursuri de formare profesională. Asta se va întâmpla în contextul noilor planuri-cadru şi noilor programe şcolare.

Ministerul Educaţiei Naţionale precizează în acest context că învăţătorii şi profesorii vor fi pregătiţi în condiţiile în care noile programe vor pune accentul pe formarea competenţelor în rândul elevilor. Adică, mai puţină teorie şi mai multă practică, ceea ce, spunem noi, e cu adevărat o veste bună. Mai mult decât atât, cadrele didactice vor deprinde prin aceste cursuri capacitatea de a-şi adapta modul de predare în conformitate cu nevoile de învăţare ale fiecărui elev, inclusiv al celor care prezintă, din diverse cauze, un risc mai mare de abandon şcolar.

Mai multă practică

Formarea cadrelor didactice în baza acestor noi considerente înseamnă un pas înainte pentru un învăţământ prea mult axat până acum pe teorie. Să nu uităm statisticile alarmante care arată că între cauzele abandonului şcolar din ţara noastră se află atât sărăcia din care provin unii copii, cât şi faptul că o parte din elevi consideră că programa este foarte greoaie, că nu înţeleg nimic din lecţii sau că pur şi simplu simt că nu mai fac faţă unor cerinţe de învăţare axate numai pe memorare. De precizat că România se află acum pe locul trei în Uniunea Europeană în privinţa abandonului şcolar, cu un procent de aproape 19%.

Din comunicatul Ministerului Educaţiei Naţionale mai aflăm că 15.000 de învăţători din ciclul primar şi 40.000 de profesori din ciclul gimnazial vor trece în următorii patru ani prin cursuri de formare profesională. Vor fi organizate astfel, în toată ţara, 2.750 de grupe cu 900 de formatori.

Autoritatea de Management pentru Programul Operaţional Capital Uman a aprobat fişa depusă de Ministerul Educaţiei Naţionale pentru proiectul CRED – „Curriculum relevant, educaţie deschisă pentru toţi”. Este un concept care merge pe ideea “utilizării de resurse deschise, relevante pentru aplicarea la clasă a noului curriculum”. În acelaşi timp, se arată despre CRED că „pune un accent deosebit pe promovarea abordărilor didactice orientate pe competenţe”.

Reducerea abandonului şcolar

Europa în sine îşi pune problema reducerii abandonului şcolar. Tocmai de aceea proiectul CRED este parte integrantă a unei strategii de amploare, la niveul întregului continent, denumită ca atare Strategia Europa 2020 vizând “reducerea părăsirii timpurii a şcolii”. Este un concept adoptat de România încă din 2015, prin Hotărârea de Guvern numărul 417, având la bază recomandările OECD şi UNICEF.

Să sperăm deci că, în viitorul apropiat, ghiozdanele vor fi eliberate de manuale şi auxiliare inutile. În acelaşi timp, absolvenţii de şcoală vor avea acele competenţe profesionale care să le ofere şansa de a sta pe picioarele lor şi a-şi câştiga o pâine în conformitate cu bagajul lor, solid, de cunoştinţe.

 

 

 

 

  Categorie:
adaugă comentariu

0 comentarii

Nu există comentarii !

Adaugă comentariu