Ghid pentru transportatorii de îngrăşăminte chimice

Ghid pentru transportatorii de îngrăşăminte chimice
23 ianuarie 2018 Printează articolul

Ghid pentru transportatorii de îngrăşăminte chimice, lansat de Azomureş, are în vedere transportul în siguranţă al îngrăşămintelor destinate agriculturii. Ghidul a fost lansat în colaborare cu Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă. Evenimentul a avut loc azi, la Târgu Mureş, în prezenţa şefului DSU, Raed Arafat.

Cum a apărut ideea ghidului

Acest ghid le arată şoferilor de camioane sau mecanicilor de tren ce trebuie să facă în caz de accident, dacă transportă asemenea substanţe.

„Ghidul a fost realizat împreună cu DSU. Discuţia am pornit-o la sfârşitul lunii noiembrie, după ce, anul trecut, au fost două incidente legate de transportul îngrăşămintelor, incendiul la vagonul unui tren, la Breaza, şi un TIR bulgăresc care s-a răsturnat în judeţul Buzău. De aici am pornit o campanie de informare a firmelor care transportă îngrăşăminte pe teritoriul României. Există în procedurile Azomureş reguli foarte clare, stabilite de mulţi ani, despre modul în care se transportă îngrăşămintele, care sunt transmise către transportatori şi către fermieri, dar am venit cu o variantă simplificată a acestor reguli care să fie înmânate direct şoferului de camion, distribuitorului sau fermierului, pentru ca informaţia să ajungă mai uşor şi să fie înţeleasă mai bine”, a declarat responsabilul cu comunicarea de la Azomureş, Ovidiu Maior, în cadrul unei conferinţe de presă.

Ghidul a fost tipărit în toate limbile ţărilor cu care Azomureş are contracte şi exportă producţia de îngrăşăminte chimice.

Ar fi fost necesar mai devreme

Păcat că acest ghid, am spune noi, nu a văzut lumina tiparului mult mai devreme. Poate că în acest fel ar fi fost evitată tragedia de la Mihăileşti, din urmă cu mulţia ani, când peste 15 oameni au murit în urma exploziei unui camion răsturnat. Maşina transporta azotat de amoniu. Lecţia pe care nu au ştiut-o atunci nici localnicii, nici pompierii, a fost că azotatul de amoniu în combinaţie cu focul şi cu motorina se transformă într-o bombă.

„Pentru România este un pas mai mare pentru siguranţă. Ştim că au apărut situaţii, la fel cum a fost şi cea de la Mihăileşti, când am avut şi pierderi de vieţi, unde au intrat substanţe în contact cu motorina şi au fost toate condiţiile favorizante ca să apară chiar şi o explozie. Iniţiativa a venit din partea Azomureş, pentru care îi mulţumesc, fiindcă cea mai bună treabă este prevenirea. După ce s-a sesizat şi la nivelul companiei şi la nivelul DSU că unii şoferi nu ştiu cum să se comporte în caz de accident sau atunci când transportă aceste substanţe, cea mai bună soluţie era să-i informăm şi să-i pregătim pentru modul de acţiune, să ştie cum să acţioneze dacă apare un incident sau chiar un incendiu”, a spus la rândul său coordonatorul Departamentului pentru Situaţii de Urgenă, doctorul Raed Arafat.

Ghidul poate fi descărcat şi de pe portalul DSU. Materialul arată paşii pe care şoferul sau mecanicul de tren trebuie să îi facă în evaluarea situaţiei, după un accident. O măsură de bază este alertarea autorităţilor prin numărul de urgenţă 112.

Să ne amintim

Noi acum redescoperim ceea ce autorităţile ştiau pe vremuri. Trebuie amintit că în 1971 în portul Galaţi a existat o situaţie de mare risc, din cauza unei nave cu azotat de amoniu cuprinsă de incendiu. La vremea aceea s-a ştiut care este pericolul şi populaţia a fost evacuată din zonă. Specialiştii au acţionat cu profesionalism, încât a fost evitată o catastrofă. După acel incident a fost realizat filmul artistic “Explozia”.

  Categorie:
adaugă comentariu

0 comentarii

Nu există comentarii !

Adaugă comentariu